Welkom
Wij zien jou graag!
Als team werken we in verbondenheid samen aan een goede sfeer. Je bent wie je bent, iedereen is mooi en mag zich thuis voelen op onze school. Iedereen wordt gezien met zijn talenten en noden, elke dag opnieuw. “School maken”, doen we samen met de leerlingen, ouders, leerkrachten en onze plaatselijke gemeenschap. Met het vuur in ons willen wij alle harten verwarmen.
Katholieke dialoogschool
Geloof in jezelf, de anderen en de Andere
We geven elk kind kansen om te groeien in het geloof: in zichzelf, in de anderen en de Andere. Hierbij respecteren we elk kind in zijn/haar manier van geloven. Met respect voor wat wij, Vrije Basisschool Sint-Macharius, hebben opgebouwd in het verleden willen wij elk kind nieuwe kansen bieden om te bouwen aan zijn/haar toekomst.
Kwaliteit
Krachtig groeien in een veilige leeromgeving
Vanuit een veilige, warme en kwaliteitsvolle leeromgeving bieden we een passend aanbod afgestemd op de haalbaarheid van elk kind en elke leerkracht. Zo geloven we in de leerkracht en leefkracht van elk kind waarbij doen, bewegen en creatief handelen in ons schoolverhaal belangrijk zijn. We helpen elk kind te ontwikkelen in zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Dit met de focus op kennis verwerven, attitudes aanleren en zinvol leren. Zo geven we elk kind ruime groeikansen om te ontwikkelen tot lieve mensen.
Eigentijds tegendraads
We maken op een eigentijds tegendraadse manier school
Eigentijds tegendraads bieden we, in de drukte van onze huidige maatschappij, onze kinderen rust en geborgenheid aan. We hechten belang aan structuur en een consequente aanpak waarbij afspraken zorgen voor discipline en veiligheid. We staan ook open voor nieuwe uitdagingen, steeds met een kritische blik, goed doordacht en altijd op voorwaarde dat het iedereen ten goede komt.
Ons pedagogisch project kadert in het bredere project van de katholieke dialoogschool. Op onze school is iedereen welkom, wie je ook bent en wat je achtergrond ook is. Samen leven in dialoog met elkaar vinden we belangrijk. Vanuit het voorbeeld van Jezus nodigen we je uit op zoek te gaan naar wat leren en leven voor jou kunnen betekenen.
Kiezen voor een katholieke dialoogschool vraagt betrokkenheid van iedereen. Van ons mag je verwachten dat we je zoveel mogelijk betrekken in het samen school maken. Onze school is voor je kind een leer- en leefwereld die bijdraagt aan de opvoeding die je je kind zelf wilt geven.
Kiezen voor een katholieke dialoogschool betekent vertrouwen stellen in de manier waarop wij als school vandaag het project van de katholieke dialoogschool vormgeven. Als katholieke dialoogschool verwachten we dat je een echte partner van ons bent in de vorming van je kind. Dat houdt ook in dat je kind deelneemt aan de lessen rooms-katholieke godsdienst.
2019_01_03_STA_4luik-engagementsverklaring-2Algemene informatie over onze school
De eindverantwoordelijke van de school is het schoolbestuur. Ons schoolbestuur is:
- naam vzw (vzw): Vrije Basisschool Sint-Macharius
- adres: Wegvoeringstraat 1, 9270 Laarne
- ondernemingsnummer: 0435.832.975
- e-mailadres/website: schoolbestuur@vrijebasisschoollaarne.be
- RPR, bevoegde ondernemingsrechtbank te Wetteren
In onze brochure ‘praktische informatie over onze school’ vind je info over onze school, zoals:
- onze schooluren,
- de middagopvang,
- de voor- en naschoolse opvang,
- wie het schoolbestuur is.
Wil je meer weten over ons team of bekijk je graag enkele sfeerbeelden, neem dan zekere eens een kijkje op onze website: www.vrijebasisschoollaarne.be
Je kind kan tussen 2,5 en 3 jaar op onze school starten op één van de volgende instapdagen:
- 1ste schooldag na elke schoolvakantie: na de zomer-, herfst-, kerst-, krokus- en paasvakantie;
- 1ste schooldag van februari;
- 1ste schooldag na Hemelvaartsdag.
Op de website van de Vlaamse overheid kun je de eerstvolgende instapdatum van je kind berekenen.
Wordt je kind 2,5 jaar op een instapdatum? Dan mag je kind al vanaf die dag naar school.
Is je kind al 3 jaar? Dan gelden de instapdata niet. Je kind kan dan elke schooldag starten in de kleuterklas.
Door het schriftelijk goedkeuren van ons pedagogisch project en dit schoolreglement, is je kind ingeschreven in onze school. Eenmaal ingeschreven, blijft je kind normaal bij ons ingeschreven.
- Taalscreening niveau Nederlands
Onze school moet voor elke leerling bij het begin van de leerplicht een taalscreening uitvoeren. Die taalscreening onderzoekt hoe goed je kind Nederlands kan. Indien op basis van de resultaten blijkt dat je kind het Nederlands niet genoeg beheerst, dan volgt je kind een taalintegratietraject dat aansluit bij zijn specifieke noden. De taalscreening gebeurt niet voor anderstalige nieuwkomers. Zij krijgen sowieso een aangepast taalintegratietraject.
- Naar het lager onderwijs
Meestal stapt je kind over van de kleuterklas naar de lagere school als het 6 jaar is (of wordt voor 1 januari van het lopende schooljaar). De klassenraad van het kleuteronderwijs en indien nodig het lager onderwijs hebben een belangrijke rol bij de toelating tot het lager onderwijs. Het is belangrijk dat je kind in het voorafgaande schooljaar 290 halve dagen effectief aanwezig was in het kleuteronderwijs. Was je kind geen 290 halve dagen effectief aanwezig in het kleuteronderwijs? Dan gelden er strengere toelatingsvoorwaarden tot het lager onderwijs.
Misschien wil je je kind vroeger naar het lager onderwijs laten gaan? De overstap hangt dan af van de beslissing van de klassenraad van het kleuteronderwijs en eventueel ook van die van het lager onderwijs.
Is je kind al 6 jaar en voldoet het aan de toelatingsvoorwaarden, maar is het volgens jou nog niet klaar voor de lagere school? Je kind kan dan nog maximaal één jaar kleuteronderwijs volgen. Zowel de klassenraad van het kleuteronderwijs als het CLB geven je een advies.
- Zittenblijven in het kleuteronderwijs of in het lager onderwijs
Op basis van ons pedagogisch project creëren we een leeromgeving waarin je kind een doorlopend leerproces kan volgen. We stemmen de lessen zoveel mogelijk af aan de voortgang in ontwikkeling van je kind.
De klassenraad beslist of je kind wel of niet kan overgaan naar een volgend jaar. De beslissing om niet over te gaan, nemen we omdat we ervan overtuigd zijn dat dit voor je kind de beste oplossing is. We doen dat in het belang van de ontwikkeling van je kind. We motiveren die beslissing schriftelijk en lichten ze mondeling toe. We geven ook aan welke bijzondere aandachtspunten er voor het volgende schooljaar voor je kind zijn.
- Indeling in leerlingengroepen
Wij beslissen in welke leerlingengroep je kind, die in de loop van zijn schoolloopbaan van school verandert, terechtkomt. Ook bij de overgang naar een ander jaar (met meerdere klassen) beslissen wij autonoom in welke groep je kind zal zitten. Elk jaar opnieuw delen wij, zowel in de kleuter- als in de lagere afdeling, de leerlingen groepen opnieuw in.
Soms delen we de leerlingengroepen opnieuw in als er nieuwe leerlingen bij komen (bv. in de kleuterschool na een instapdatum).
- Langer in het lager onderwijs
Nadat je kind het getuigschrift basisonderwijs heeft behaald, kan het geen lager onderwijs meer volgen, tenzij de klassenraad van de school waar je kind het voorafgaande schooljaar lager onderwijs volgde een gunstig advies geeft. Deze klassen geeft dit advies op jouw vraag. Na kennisneming van en toelichting bij het advies van de klassenraad neem jij als ouder een beslising.
Wordt je kind 14 jaar voor 1 januari van het lopende schooljaar? Dan kan het nog één schooljaar lager onderwijs volgen. Daarvoor is wel een gunstig advies van de klassenraad waar je kind het voorafgaande schooljaar lager onderwijs volgde nodig. Ze geven dit advies op jouw vraag. Na kennisneming van en toelichting bij de adviezen van de klassenraad neem jij als ouder een beslissing.
Je kind kan geen lager onderwijs meer volgen als het 15 jaar wordt voor 1 januari van het lopende schooljaar.
- Uitschrijving
Eenmaal ingeschreven, blijft je kind ook de volgende schooljaren bij ons ingeschreven. De inschrijving stopt enkel als één van de volgende situaties zich voordoet:
- Je kind voldoet niet langer aan de toelatingsvoorwaarden.
- Je kind verlaat zelf onze school.
- Je kind wordt als gevolg van een tuchtmaatregel definitief van school wordt gestuurd.
- Je kind is ingeschreven onder ontbindende voorwaarde en na afweging blijkt dat het voor je kind niet mogelijk is om het gemeenschappelijk curriculum te volgen. Als we ook een individueel aangepast curriculum niet haalbaar zien, kan de inschrijving na overleg met jou als ouder en het CLB ontbonden worden en stopt in dat geval:
- ofwel op het moment dat je kind in een andere school ingeschreven is en uiterlijk een maand (vakantieperiode niet inbegrepen) na onze beslissing;
- ofwel op het einde van het huidige schooljaar;
- ofwel het op einde van het daaropvolgende schooljaar.
- Je kind is reeds ingeschreven maar zijn noden wijzigen. We onderscheiden daarbij twee situaties:
- Het CLB maakt een IAC-verslag op omdat ook na redelijk aanpassingen het voor je kind niet mogelijk is om het gemeenschappelijk curriculum te blijven volgen. De inschrijving kan dan na overleg met jou als ouder en het CLB ontbonden worden en stopt in dat geval ofwel op het einde van het huidige schooljaar ofwel op het einde van het daaropvolgende schooljaar, tenzij we een individueel aangepast curriculum haalbaar zien.
- Het CLB wijzigt het IAC-verslag omdat ook na redelijk aanpassingen het voor je kind niet mogelijk is om het individueel aangepast curriculum te blijven volgen. De inschrijving kan dan na overleg met jou als ouder en het CLB ontbonden worden en stopt in dat geval ofwel op het einde van het huidige schooljaar, ofwel op het einde van het daaropvolgende schooljaar.
- Je gaat niet akkoord met een nieuwe versie van het schoolreglement. De inschrijving stopt dan op het einde van het lopende schooljaar.
*Let op: wanneer we spreken over een IAC-verslag bedoelen we hiermee ook het verslag opgemaakt voor 1 september 2023.
Elk schooljaar maken we met onze leerlingen enkele leerrijke uitstappen.
Deze uitstappen worden steeds aangekondigd op Gimme, de bestellijst en/of via een brief van de klasleerkracht.
Je kind is verplicht deel te nemen aan schooluitstappen die korter zijn dan één schooldag. Dit zijn normale schoolactiviteiten.
We streven er als school ook naar om alle kinderen te laten deelnemen aan schooluitstappen die één schooldag of langer duren (meerdaags). Die activiteiten maken deel uit van ons onderwijsaanbod. Door het schoolreglement te ondertekenen, gaan we ervan uit dat je op de hoogte bent van de schooluitstappen die we organiseren. Als je niet wenst dat je kind meegaat op één van de schooluitstappen die één dag of langer duren, dan moet je dat vooraf schriftelijk melden. Leerlingen die niet deelnemen aan de schooluitstap moeten op school aanwezig zijn.
Eéndaagse uitstappen
Er worden didactisch verantwoorde leeruitstappen voorzien. De leerkrachten besteden veel zorg aan een degelijke voorbereiding en verwerking van deze activiteiten. Bij ééndaagse uitstappen geldt de ondertekening van dit schoolreglement als principiële toestemming voor de deelname aan die ééndaagse uitstappen. Indien de ouders de toestemming bij een ééndaagse uitstap weigeren, dienen zij dit vooraf aan de school te melden. Leerlingen die niet deelnemen aan een extra murosactiviteit dienen op school aanwezig te zijn.
Zwemmen
Volgens het ‘decreet basisonderwijs van 25 februari 1997’ én het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 27 mei 1997’ tot bepaling van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het gewoon basisonderwijs, heeft elke leerling uit het lager onderwijs recht op één jaar gratis zwemmen. Binnen de vroegere participatieraad werd er besloten dat de leerlingen van het 6de leerjaar van dit voordeel mogen genieten. Voor de andere leerjaren wordt een vaste vergoeding per zwembeurt aangerekend, binnen de maximumfactuur.
Aangezien wij de lichaamsbeweging belangrijk vinden, richten wij reeds vanaf de 3de kleuterklas zwemlessen in. Deze kleuters gaan een 3-tal keer in een schooljaar naar het zwembad voor watergewenning.
Vanaf het 1ste leerjaar gaan de leerlingen 10 keer zwemmen.
Als een kind niet deelneemt aan de zwemlessen is een medisch attest vereist.
Voor het zwemmen zorgen de ouders voor een fris gewassen badpak of zwembroek, een grote handdoek (om zich af te drogen) en een kleine handdoek (om op te staan, ter vermijding van voetschimmel).
Meerdaagse uitstappen
Openluchtklassen hebben een bijzonder grote waarde:
- Sociale waarde: sociale vaardigheden krijgen meer mogelijkheden
- Opvoedende waarde: stimuleren van zelfstandigheid, doorzetting, creativiteit, solidariteit, …
- Didactische waarde: openluchtklassen voldoen volledig aan onze visie op onderwijs: projectmatig, vak- en klasoverschrijdend, ervaringsgericht, …
Ervaringen opdoen is een goede basis voor het leren.
Volgens het nieuwe leerplan ‘oriëntatie op de wereld’ moeten er twee verschillende streken in België besproken worden in al z’n dimensies: aardrijkskundig, natuurkundig, geschiedkundig, maatschappelijk en zo meer. Het is dan ook vanzelfsprekend dat ‘openluchtklassen’ daarvoor het meest geschikt zijn.
We gaan binnen onze school dan ook opbouwend te werk:
- Het 1ste en 2de leerjaar gaat tweejaarlijks op boerderijklas voor 3 dagen
- Het 3de en 4de leerjaar gaat tweejaarlijks op zeeklas voor 4 dagen
- Het 5de en 6de leerjaar gaat tweejaarlijks op bosklas voor 5 dagen
Wij geven de voorkeur om dit per graad te organiseren. Zo zijn er steeds minstens 2 klassen samen waardoor het klasoverschrijdend werken nog meer wordt gestimuleerd.
Door het schoolreglement te ondertekenen gaan we ervan uit dat je op de hoogte bent van de schooluitstappen die worden georganiseerd. Als je niet wenst dat je kind meegaat op één van de extra-murosactiviteiten die één dag of langer duren, dien je dat voorafgaand aan de betrokken activiteiten schriftelijk te melden aan de school.
Leerlingen die niet deelnemen aan de meerdaagse schooluitstappen moeten op school aanwezig zijn.
Op school geldt steeds een rookverbod. Het verbod geldt voor het volledige schooldomein, dus ook de open plaatsen en aan de schoolpoort. Het rookverbod geldt voor iedereen die de school betreedt: leerlingen, ouders, personeel, bezoekers, …
Ook verdampers zoals de elektronische sigaret, heatstick en de shisha-pen vallen onder het rookverbod, zelfs als ze geen nicotine en tabak bevatten.
Als je kind het rookverbod overtreedt, kunnen we een sanctie opleggen.
Het rookverbod geldt ook tijdens activiteiten die wij als school organiseren, zoals schooluitstappen.
Je kind heeft recht op een gezonde omgeving
Wij mogen geen handelsactiviteiten uitoefenen, zoals de permanente verkoop van groentepakketten aan ouders, alleen om onszelf of bepaalde derden te verrijken. Het is wel toegestaan om beperkte winst te maken om onze werking te bekostigen. Die handelsactiviteiten moeten passen in de normale dienstverlening aan onze leerlingen of in de afwerking van het programma.
We maken geen reclame bij verplichte activiteiten (bv. lichamelijke opvoeding in de gymzaal) of leermiddelen (bv. in een werkboek of agenda). Bij een facultatieve activiteit, zoals een meerdaagse schooluitstap, mogen we enkel de naam vermelden van de persoon of organisatie die ons hielp die gratis of tegen een lagere prijs aan te bieden.
De reclame of sponsoring:
- moeten verenigbaar zijn met de pedagogische en onderwijskundige taken en doelstellingen van onze school;
- mogen geen schade berokkenen aan de geestelijke en/of lichamelijke toestand van onze leerlingen;
- moeten in overeenstemming zijn met de goede smaak en het fatsoen;
- mogen de objectiviteit, de geloofwaardigheid, de betrouwbaarheid en de onafhankelijkheid van onze school niet in het gedrang brengen.
Wat mag je van ons verwachten?
- Leerlingenbegeleiding
Elke leerling heeft recht op kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding. Kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding bevordert de totale ontwikkeling van alle leerlingen, verhoogt hun welbevinden, voorkomt vroegtijdig schoolverlaten en creëert meer gelijke onderwijskansen. Op die manier draagt het bij tot het functioneren van de leerling in de schoolse en maatschappelijke context. Leerlingenbegeleiding situeert zich daarbij steeds op vier begeleidingsdomeinen:
- Onderwijsloopbaan:
“Het begeleidingsdomein onderwijsloopbaan heeft tot doel de leerling te ondersteunen om voldoende zelfkennis te ontwikkelen, om inzicht te verwerven in de structuur van en de mogelijkheden binnen onderwijs, opleiding en arbeidsmarkt en om adequate keuzes te leren maken op school en daarbuiten.”
Begeleiding van de onderwijsloopbaan is een continu, dynamisch en geïntegreerd leer- en ontwikkelingsproces dat start in de kleuterschool op 2,5 jaar en een leven lang leren beoogt. Elke leerling krijgt de kans om het onderwijs gekwalificeerd te verlaten naar eigen mogelijkheid en interesse. Het is belangrijk dat de leerling inzicht verwerft in zijn interesses, zelfbeeld, motivatie, studievaardigheden en (onderwijsloopbaan) competenties en zich realiseert wat de consequenties zijn van zijn keuzes.
De leerling wordt hierbij actief ondersteund door verschillende actoren in de leerlingenbegeleiding maar neemt hier ook zelf een belangrijke actieve rol op als architect van zijn onderwijsloopbaan.
- leren en studeren:
“Het begeleidingsdomein leren en studeren heeft tot doel het leren van de leerling te optimaliseren en het leerproces te bevorderen door leer- en studeervaardigheden te ondersteunen en te ontwikkelen.”
In dit domein leggen we de focus op de ondersteuning en ontwikkeling van het leerproces. Dit laatste indien nodig op maat van de leerling om zo het leerproces te versterken. Dit begeleidingsdomein gaat ruimer dan enkel inzetten op leer- en studeervaardigheden en het leren leren.
- psychisch en sociaal functioneren:
“Het begeleidingsdomein psychisch en sociaal functioneren heeft tot doel het welbevinden van de leerling te bewaken, te beschermen en te bevorderen waardoor de leerling op een spontane en vitale manier tot leren kan komen en zich kan ontwikkelen tot een veerkrachtige volwassene.”
Bij het begeleidingsdomein psychisch en sociaal functioneren staat het welbevinden van de leerling centraal. Leerlingen kunnen zichzelf zijn en op een spontane en vitale manier handelen om tot leren te kunnen komen. Daarbij geloven zij in hun ontwikkelkracht en zijn zij op een passende manier weerbaar. Leerlingen kunnen echter worden geconfronteerd met o.a. pesten, racisme, emotionele problemen (faalangst, depressie en suïcide), verslavingsproblemen e.d. Dit alles kan leiden tot spijbelen, gedragsproblemen, radicalisering, …
- preventieve gezondheidszorg:
“Het begeleidingsdomein preventieve gezondheidszorg heeft tot doel de gezondheid, groei en ontwikkeling van leerlingen te bevorderen en te beschermen, het groei- en ontwikkelingsproces op te volgen en tijdig risicofactoren, signalen, symptomen van gezondheids- en ontwikkelproblemen te detecteren.”
De begeleiding vertrekt steeds vanuit een geïntegreerde en holistische benadering voor de vier begeleidingsdomeinen en dit vanuit een continuüm van zorg. De omschrijvingen van de begeleidingsdomeinen hebben als doel een beter begrip van ieder domein te bekomen en voldoende te expliciteren uit welke onderdelen leerlingenbegeleiding bestaat. De vier begeleidingsdomeinen beïnvloeden elkaar. Acties of ondersteuning omtrent het ene domein worden nooit los gezien van de andere domeinen.
Samenwerking met CLB
De school werkt samen met het CLB. Dit zijn de concrete afspraken over de dienstverlening tussen de school en CLB:
De CLB-onthalers zijn de eerste aanspreekpunten voor alle leerlingen, ouders en scholen. Elke school heeft zijn vaste contactpersoon. Zij onthalen en verhelderen elke nieuwe vraag, geven informatie en advies of verwijzen door naar CLB-trajectbegeleiders of externen. Onthalers komen regelmatig op school.
CLB-trajectbegeleiders stippelen een passende begeleiding uit op maat van de leerling, ouders en de school. Wanneer nodig kan dit ook een handelingstraject zijn waar diagnostiek gebeurd. Soms kan doorverwijzing meer aangewezen zijn en bekijkt het CLB dit samen met de leerling en/of ouder.
Voor vragen i.v.m. de medische administratie (bv. planning medisch onderzoek, oudervragenlijst, opvolging inhaalmoment, …) kan de leerling / ouder / school terecht bij de administratieve CLB-verpleegkundige verbonden aan de school.
Hoe vind je het CLB?
- Via de school: vraag naar de CLB-contactpersoon (onthaler) waar de school mee samenwerkt.
- Rechtsreeks: de namen en de e-mailadressen van de CLB-contactpersonen en de administratieve verpleegkundigen van de school vind je terug op de website van VCLB Wetteren: www.clbwetteren.be.
Jaarlijks verspreidt het CLB folders en brieven waarop ze zich bekendmaken. Het CLB in de Hoenderstraat is op werkdagen open van 08.30 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur.
Voor de opening tijdens de vakantieperiodes kan je de laatste informatie terugvinden op de website. Zomersluiting: van 15 juli tot en met 15 augustus
Adres Vrij Centrum voor Leerlingenbegeleiding info@clbwetteren.be
Hoenderstraat 53 – 9230 Wetteren
Tel. 09/369.22.21
Je kind heeft het recht om ongestoord te ontwikkelen en te groeien
- Huiswerk
Enkele algemene principes:
Huiswerk vinden wij, als schoolteam, belangrijk om volgende redenen:
- Bepaalde leerstofaspecten moeten echt ingeoefend, zelfs geautomatiseerd worden. Dit kan pas door regelmatig korte intensieve inoefenmomenten in de klas maar ook buiten de schooluren.
- Veel ouders hebben graag zicht op de evolutie van de leerstof, volgen graag op wat er is geleerd.
- Er zijn ook kinderen die graag huiswerk maken. Kinderen die graag eens tonen aan mama en/of papa wat zij reeds kunnen.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen huiswerk en lessen.
Huiswerk maken en het leren van lessen heeft een grote opvoedende waarde:
- Zelfstandigheid, doorzetting, kritische zin
- Leren plannen
- Opbouw van het (positief) zelfbeeld
Dit is ook afhankelijk van de houding van de ouders: aandacht, interesse, positieve bevestiging, rust, duidelijke afspraken.
Huistaken:
- Op woensdag en vrijdag wordt er meestal geen huiswerk voorzien.
Persoonlijkheidsontwikkeling gebeurt niet enkel op school maar ook op vele andere plaatsen waar de kinderen zich goed voelen: sportactiviteiten, tekenacademie, muziekschool, …
- Het leren van lessen kan doorlopen op woensdag en vrijdag daar dit tijdig in de planning wordt doorgegeven.
- Kinderen hebben ook nood aan ontspanning.
- In principe wordt er geen huiswerk voorzien tijdens de vakantieperiodes. Kinderen hebben eveneens nood aan een ‘ontspannen’ vakantie. Er kunnen wel tips meegegeven worden op bepaalde leerstofelementen te oefenen. Dit kun je al dan niet opvolgen.
- Voorziene tijdsduur per graad (ongeveer):
- 1ste graad: max. 15 minuten
- 2de graad: max. 30 minuten
- 3de graad: afhankelijk van de periode
- Wanneer een huistaak niet echt vlot:
- Gelieve dit aan de leerkracht te melden (schriftelijk of mondeling)
- Wat is hiervan de oorzaak?
- Geen zin?
- Probeer uw kind dan toch op één of andere manier te motiveren.
- Maak duidelijke afspraken rond het tijdstip en duur (tip: gebruik timer).
- Zorg voor een rustige omgeving.
- Snapt uw kind de leerstof niet?
- Als er huiswerk meegegeven wordt, is dit steeds een verwerking en/of inoefening van de geziene leerstof.
- Forceer uw kind dan niet echt.
- Leg het niet op uw manier uit. Dit betekent meestal nog een grotere verwarring voor uw kind. Soms wordt er een specifieke aanpak door de leerkracht meegegeven.
Lessen: Vanaf het 3de leerjaar worden kinderen stap voor stap begeleid bij het leren van hun lessen.
Je kind heeft recht op genoeg rust en vrije tijd
- Agenda van je kind
In hun schoolagenda noteren zij de opgave van hun taken alsook de te leren lessen (eventueel staat er ook een mededeling in hun agenda). De ouders mogen ook een mededeling in de agenda noteren. Zo kan de schoolagenda een nuttig communicatiemiddel worden tussen school en ouders. Wij verzoeken de ouders dagelijks de schoolagenda in te kijken.
- Breed evalueren
Brede evaluatie gaat uit van de groei van leerlingen en volgt die groei op. Daarbij wordt de totale persoon voor ogen gehouden. We willen je kind vertrouwen geven om te leren en zich verder te ontwikkelen. Via brede evaluatie krijgt je kind inzicht in zijn eigen leerproces.
Wij proberen als schoolteam expliciet in te zetten op een groeimindset waarbij fouten maken een noodzakelijk onderdeel is om tot leren te komen. We willen dan ook een foutvriendelijke school zijn waarbij leren van en met elkaar centraal staat.
- Rapporteren
Via het rapport proberen wij u een beeld te geven van de vorderingen van uw kind. Wij hopen dat u dit rapport aandachtig doorneemt met uw kond en het aan de hand van de resultaten aanmoedigt waar het kan, en eventueel opmerkingen maakt waar nodig is.
Ouders die steeds zeggen dat het de volgende keer beter kan, en verder geen woord van waardering uitspreken, moeten beseffen dat zij hun kind ontmoedigen. Een bemoedigend woord is de beste stimulans.
Het rapport wordt ongeveer om de zes weken meegegeven (5 rapporten per schooljaar).
Het rapport is een map bestaande uit zes rubrieken: het doelenrapport met punten en sociale vaardigheden, het rapport welbevinden en betrokkenheid, het muzisch portfolio, het bewegingsportfolio, het rapport ICT en het rapport leren leren.
Wij vragen u steeds het rapport te willen ondertekenen. In de rapportmap zelf vindt u nog heel wat achtergrondinformatie over de manier van rapporteren op onze school.
Een getuigschrift kan enkel uitgereikt worden aan leerlingen die vóór 1 januari van het lopende schooljaar al 8 jaar geworden zijn.
Of een leerling het getuigschrift basisonderwijs krijgt, hangt af van de beslissing van de klassenraad. De klassenraad gaat na of de eindtermgerelateerde leerplandoelen voldoende in aantal en beheersingsniveau zijn behaald. Daarbij zal de groei die je kind doorheen zijn onderwijsloopbaan maakte, en de zelfsturing die je kind toont, zeker een rol spelen.
De klassenraad beslist of een leerling een getuigschrift basisonderwijs ontvangt. Dit getuigschrift wordt de laatste schoolweek van het lopende schooljaar uitgereikt. De exacte datum wordt via de kalender op Gimme gecommuniceerd.
De datum van uitreiking is ook de ontvangstdatum voor het instellen van beroep. Als je niet aanwezig bent op de uitreiking, dan geldt 1 juli als datum van ontvangst voor het instellen van beroep.
Volgt je kind een individueel aangepast curriculum? Dan kan je kind een getuigschrift basisonderwijs behalen op voorwaarde dat de vooropgestelde leerdoelen van het individueel aangepast curriculum door de onderwijsinspectie als gelijkwaardig worden beschouwd met die van het gewoon lager onderwijs.
Behaalt je kind geen getuigschrift basisonderwijs? Dan ontvang je een schriftelijke motivering waarom het getuigschrift niet werd uitgereikt. We geven daarbij ook bijzondere aandachtspunten voor de verdere onderwijsloopbaan van je kind. Je krijgt een verklaring waarin het aantal en de soort gevolgde schooljaren lager onderwijs van je kind staat.
Ouders die niet akkoord gaan met het niet toekennen van een getuigschrift basisonderwijs aan hun kind, hebben toegang tot een Beroepsprocedure niet-uitreiken getuigschrift basisonderwijs.
- Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB)
De school werkt samen met het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB):
Naam: Vrij CLB Wetteren
Adres: Hoenderstraat 53, 9230 Wetteren
Contactpersoon CLB: Bieke Decanck – bieke.decanck@clbwetteren.be
Arts CLB: melissa.declercq@clbwetteren.be
Het CLB heeft als opdracht om leerlingen te begeleiden op school en in de maatschappij.
Die begeleiding situeert zich op vier domeinen:
- het leren en studeren;
- de onderwijsloopbaan;
- de preventieve gezondheidszorg;
- het psychisch en sociaal functioneren.
Via www.clbchat.be kun jij of je kind anoniem een vraag stellen of je verhaal vertellen aan een CLB-medewerker. Je vindt alle informatie en de openingsuren van de chat op www.clbchat.be.
Samen met het CLB hebben we afspraken en aandachtspunten voor de leerlingenbegeleiding vastgelegd. Dit zijn de concrete afspraken over de dienstverlening tussen de school en CLB:
Het CLB werkt vraaggestuurd. Het vertrekt vanuit vastgestelde noden, vragen van de leerling, de ouders of de school. Je kunt rechtstreeks contact opnemen met het CLB om hulp te vragen. Het CLB werkt gratis en discreet.
Als wij aan het CLB vragen om een leerling te begeleiden, dan doet het CLB een begeleidingsvoorstel naar je kind. Het CLB zet de begeleiding enkel voort als jullie daarmee instemmen. Een minderjarige leerling kan zelf instemmen als hij voor zichzelf kan inschatten wat goed voor hem is (= bekwame leerling). Vanaf de leeftijd van 12 jaar vermoedt de regelgever dat een kind zelfstandig kan beslissen om in te stemmen met de CLB-begeleiding.
Wij als school hebben recht op begeleiding door het CLB. Het CLB begeleidt ons door:
- bepaalde problemen of onregelmatigheden in het beleid van de school te signaleren;
- ons op de hoogte te brengen van bepaalde behoeften van leerlingen;
- ons versterking aan te bieden bij problemen van individuele leerlingen of een groep leerlingen.
Wij wisselen op contactmomenten enkel die gegevens uit die nodig zijn voor de begeleiding op school. Je geeft toestemming bij het doorgeven van informatie verzameld door het CLB. Het CLB legt voor elke leerling die het begeleidt één dossier aan. De CLB-medewerker houdt daarbij rekening met zijn beroepsgeheim en de bescherming van de privacy. Voor meer informatie over de inhoud van het CLB-dossier en over de procedure om toegang of een kopie te bekomen, kun je contact opnemen met het CLB waarmee wij samenwerken.
Het CLB maakt voor elke leerling een multidisciplinair dossier (= CLB-dossier) aan van zodra een leerling een eerste keer is ingeschreven in een school. Als je kind van een school komt die samenwerkt met een ander CLB, zal het CLB-dossier 10 werkdagen na de inschrijving bezorgd worden aan de zorgcoördinator. Jij hoeft daar zelf niets voor te doen. Bij een inschrijving voor een volgend schooljaar wordt het dossier pas na 1 september overgedragen.
Als je niet wil dat het dossier van je kind wordt overgedragen, moet je dat binnen een termijn van 10 werkdagen na de inschrijving schriftelijk laten weten aan je vorige CLB. Je kan het adres van dat CLB bekomen bij de hoofdzetel van de CLB of in één van de vestigingen van het Klik of tik om tekst in te voeren..
Je kunt je echter niet verzetten tegen het overdragen van identificatiegegevens en gegevens in het kader van de verplichte begeleiding van leerlingen met leerplichtproblemen en gegevens in het kader van de systematische contacten. Ook tegen de overdracht van een gemotiveerd verslag of verslag kun je je niet verzetten. In principe worden gemotiveerde verslagen en verslagen bijgehouden in IRIS-CLB online.
Je kunt je ook niet verzetten tegen:
- de begeleiding van spijbelgedrag;
- collectieve medische onderzoeken of preventieve gezondheidsmaatregelen voor besmettelijke ziekten;
- de hoger vermelde signaalfunctie en de ondersteuning van het CLB aan de leraren op school bij problemen van individuele leerlingen of een groep leerlingen.
Als je bij een verplicht medisch onderzoek bezwaar hebt tegen een bepaalde medewerker van het CLB, kun je een aangetekende brief sturen of via brief tegen afgiftebewijs of via een beveiligde digitale zending naar de directeur van het CLB. Je moet dan wel binnen een termijn van 90 dagen dat medisch onderzoek laten uitvoeren door een andere CLB-medewerker of door een andere arts. In dat laatste geval moet je wel zelf de kosten betalen. Je bezorgt binnen 15 dagen na de datum van het onderzoek daarvan een verslag aan de bevoegde CLB-arts van het CLB dat onze school begeleidt.
- Leersteuncentrum
Heeft je kind een GC-verslag* of een IAC-verslag* gekregen van het CLB na het doorlopen van een handelingsgericht traject, dan kunnen wij ondersteuning aanvragen bij het leersteuncentrum. Een leersteuncentrum is een samenwerking tussen scholen uit het gewoon onderwijs met scholen uit het buitengewoon onderwijs, samen met het CLB en de pedagogische begeleidingsdiensten. Wanneer een leerling in het bezit is van een IAC-verslag, is er de mogelijkheid om deze leerling maximaal halftijds in het buitengewoon onderwijs lessen te laten bijwonen. Onze school is aangesloten bij het leersteuncentrum: WAN
De ondersteuning is leerling-, leraar- en schoolteamgericht. Ondersteuners pakken samen met het lerarenteam de ondersteuningsnoden aan. Je kunt niet rechtstreeks ondersteuning aanvragen bij een leersteunnetwerk. Dat verloopt steeds via de school.
Voor algemene vragen over ondersteuning en specifieke vragen over ondersteuning van je kind kun je terecht bij carine.den.haeze@vrijebasisschoollaarne.be en isabel.de.groote@vrijebasisschoollaarne.be
*Let op: wanneer we spreken over een GC-verslag of IAC-verslag bedoelen we hiermee ook het gemotiveerd verslag of het verslag opgemaakt voor 1 september 2023.
- Hoe en welke informatie houden we over je kind bij?
Op onze school gaan we zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. We verzamelen doorheen de schoolloopbaan van je kind heel wat gegevens, zoals bij de inschrijving. We vragen alleen gegevens van je kind op als dat nodig is voor de leerlingenadministratie en –begeleiding. De gegevens die nodig zijn voor de begeleiding van je kind verzamelen we voor ons beleid op leerlingenbegeleiding.
Voor alle verwerkingen van die zogenaamde persoonsgegevens is het schoolbestuur verantwoordelijk.
De gegevens van je kind verwerken we daarbij met Wisad. We maken met de softwareleveranciers afspraken over het gebruik van die gegevens. De leveranciers mogen de gegevens niet gebruiken voor eigen commerciële doeleinden.
De gegevens van je kind worden digitaal bewaard en veilig opgeslagen. We zien er op toe dat niet iedereen zomaar toegang heeft tot die gegevens. De toegang is beperkt tot de personen die betrokken zijn bij de begeleiding van je kind (zoals de klassenraad, het CLB en het ondersteuningsnetwerk).
Om goed te kunnen optreden bij risicosituaties, kunnen we uitzonderlijk ook gegevens over de gezondheidstoestand van je kind verwerken, maar dat gebeurt enkel met je schriftelijke toestemming. Je kunt je toestemming altijd intrekken.
Wij bewaren de gegevens van je kind maximaal 1 jaar nadat je kind de school verlaten heeft. Voor sommige gegevens is er een wettelijke bewaartermijn vastgesteld die langer kan zijn.
In onze privacyverklaring vind je deze informatie nog eens op een rijtje. Je vindt de privacyverklaring terug via www.vrijebasisschoollaarne.be. Als je vragen hebt over de privacy van je kind of bezwaar hebt tegen bepaalde verwerkingen, kun je contact opnemen met de directie.
- Welke info geven we door bij verandering van school?
Wanneer je kind van school verandert, zullen wij een aantal gegevens over de onderwijsloopbaan van je kind doorgeven aan de nieuwe school. Het gaat om de essentiële gegevens die de studieresultaten en studievoortgang van je kind bevorderen, monitoren, evalueren en attesteren. We doen die overdracht enkel in het belang van je kind.
Als ouder kun je die gegevens – op jouw verzoek – inzien. Je kunt je tegen de overdracht van de gegevens verzetten, voor zover de regelgeving de overdracht niet verplicht stelt. Als je niet wil dat we bepaalde gegevens doorgeven, moet je ons dat schriftelijk binnen de 10 kalenderdagen na de inschrijving van je kind in de andere school laten weten. We zijn verplicht om aan de nieuwe school te melden als je kind een gemotiveerd verslag of een verslag heeft. De nieuwe school kan dit gemotiveerd verslag of verslag raadplegen via IRIS-CLB online. In geval van een verslag geven we daarvan ook een kopie aan de nieuwe school.
Gegevens die gaan over de schending van leefregels door je kind zijn nooit tussen scholen overdraagbaar.
- Maken en publiceren van beeld- of geluidsopnames
We publiceren geregeld beeld- of geluidsopnames van leerlingen. Bijvoorbeeld op Gimme, de website of Facebook, …
Met die opnames willen we geïnteresseerden op school en daarbuiten op een leuke manier informeren over onze activiteiten. De personen die de opnames maken, doen dat steeds met respect voor wie op die beelden staat. We letten erop dat de opnames niet aanstootgevend zijn.
Bij het begin van de schoolloopbaan van je kind vragen we jou om toestemming voor het maken en publiceren van die beeld- of geluidsopnames. Jouw toestemming die we via ons toestemmingsformulier vragen, blijft in principe voor de hele schoolloopbaan van je kind gelden. Enkel indien we de beeld – of geluidsopnames voor een ander doel gebruiken dan we eerder aan jou hebben gevraagd, vragen we opnieuw je toestemming. Je kunt je toestemming altijd intrekken. Je kunt daarvoor contact opnemen met die directie.
We wijzen erop dat die privacyregels ook voor jou en je kind gelden. Volgens de privacyregelgeving mag je beeld- of geluidsopnames waarop medeleerlingen, personeelsleden van de school of andere personen herkenbaar zijn, niet publiceren of doorsturen tenzij je de uitdrukkelijke toestemming hebt van alle betrokkenen.
Op school mogen enkel personeelsleden of personen die daarvoor een opdracht hebben gekregen, bv. de schoolfotograaf, beeld- of geluidsopnames maken.
- Inzage in, toelichting bij en kopie van bepaalde informatie
Je kunt als ouder ook zelf gegevens opvragen die we over je kind bewaren. Je kunt inzage krijgen in en uitleg bij die gegevens. Je kunt foutieve, onvolledige of verouderde gegevens laten verbeteren of verwijderen. Ook kun je een (digitale) kopie vragen. Dat kan door schriftelijk contact op te nemen met de directie. We kunnen geen gegevens doorgeven over anderen, zoals medeleerlingen.
Je kind heeft recht op privacy
Er zijn twee situaties waardoor een kind afwezig kan zijn door revalidatie tijdens de lestijden:
- revalidatie na ziekte of ongeval (normaal max. 150 minuten per week, verplaatsingen inbegrepen);
- revalidatie voor kinderen met een specifieke onderwijsgerelateerde behoefte waarvoor een handelingsgericht advies is gegeven (normaal max. 150 minuten per week, verplaatsingen inbegrepen).
Je moet toestemming vragen aan de directeur om je kind revalidatie tijdens de lestijden te laten volgen.
Om een beslissing te kunnen nemen om revalidatie na ziekte of ongeval toe te staan, moeten wij over een dossier beschikken dat minstens de volgende elementen bevat:
- een verklaring van de ouders waaruit blijkt dat de revalidatie tijdens de lestijden moet plaatsvinden;
- een medisch attest waaruit de noodzakelijkheid, het aantal keer en de duur van de revalidatie blijkt;
- een toestemming van de directeur voor een periode die de duur van de behandeling, vermeld in het medisch attest, niet kan overschrijden.
Om een beslissing te kunnen nemen om revalidatie toe te staan voor de leerling met een specifieke onderwijsgerelateerde behoefte waarvoor een handelingsgericht advies is gegeven, moeten wij over een dossier beschikken dat minstens de volgende elementen bevat:
- een verklaring van de ouders waaruit blijkt dat de revalidatie tijdens de lestijden moet plaatsvinden;
- een advies van het CLB, geformuleerd na overleg met klassenraad en ouders. Dat advies moet motiveren waarom de problematiek van de leerling van die aard is dat het wettelijk voorziene zorgbeleid van een school daarop geen antwoord kan geven en dat de revalidatietussenkomsten niet beschouwd kunnen worden als schoolgebonden aanbod. Indien er op het moment van de aanvraag tot afwezigheid nog geen handelingsgericht advies werd gegeven voor de leerling, kunnen het handelingsgericht advies en dat advies van het CLB gelijktijdig afgeleverd worden;
- een samenwerkingsovereenkomst tussen de school en de revalidatieverstrekker over de manier waarop de revalidatie het onderwijs voor de leerling in kwestie zal aanvullen en de manier waarop de informatie-uitwisseling zal verlopen. De revalidatieverstrekker bezorgt op het einde van elk schooljaar een evaluatieverslag aan de directie van de school en van het CLB, met inachtneming van de privacywetgeving waaraan hij onderworpen is;
- een toestemming van de directeur, die jaarlijks vernieuwd en gemotiveerd moet worden, rekening houdend met het evaluatieverslag van de revalidatieverstrekker.
De directeur neemt, op basis van de verzamelde documenten, de uiteindelijke beslissing of de revalidatie tijdens de lestijden kan plaatsvinden of niet. Wij delen die beslissing aan jou mee.
De verzekering van de leerlingen die tijdens de lestijden revalidatie krijgen, valt tijdens de periode van de therapie en de verplaatsingen niet ten laste van de schoolverzekering. De begeleiding van de leerling tijdens de verplaatsingen vallen niet ten laste van de school.
Stappenplan EHBO
- Eerste hulp
- Wie? Door een medewerker van de school.
- Hoe? De secretariaatsmedewerker en de directeur worden steeds verwittigd. Bij ernstige ongevallen worden de ouders onmiddellijk verwittigd.
- Ziekenhuis: ASZ Wetteren
- Dokter: wij gaan bij de huisarts van het kind als deze op grondgebied Laarne-Kalken woont. Bij dringende gevallen gaan wij naar Dr. Eva Beque (centrumschool) of bij Dr. Direickx (wijkafdeling).
- Verzekeringspapieren
- Contactpersoon: secretariaatsmedewerker of directeur
- Procedure:
- U ontvangt de nodige verzekeringsdocumenten + woordje uitleg.
- Als alle documenten zijn ingevuld, geeft u dit af aan het secretariaat.
Voor eerste hulp vind je meer informatie in onze tekst “Standpunt inzake medicatie en eerste hulp op school”.
- Gebruik van medicatie op school
- Je kind wordt ziek op school
Wij stellen geen medische handelingen en stellen in geen geval medicatie ter beschikking, ook geen pijnstillers.
- Je kind moet medicatie nemen tijdens de schooluren
Het kan gebeuren dat je kind tijdens de schooluren medicatie moet nemen. Je kan ons dan vragen om er op toe te zien dat dit stipt gebeurt. Dat gebeurt via een formulier dat jij en de behandelende arts van je kind vooraf invullen en ondertekenen. Wij zullen instaan voor de bewaring van de voorgeschreven medicatie en erop toezien dat je kind de medicatie stipt neemt. Dat noteren we telkens in een register. Het aanvraagformulier kun je verkrijgen bij de klasleerkracht of secretariaatsmedewerker.
- Andere medische handelingen
Wij stellen geen (andere) medische handelingen. We kunnen dan ook niet ingaan op vragen naar medische bijstand voor andere gevallen dan medicatie. Samen met jou zoeken we naar een samenwerking met verpleegkundigen, zoals de diensten van het Wit-Gele Kruis.
Als je kind wegens chronische of langdurige ziekte of ongeval tijdelijk niet naar school kan komen, dan heeft je kind onder bepaalde voorwaarden recht op tijdelijk onderwijs aan huis, synchroon internetonderwijs of een combinatie van beiden.
Voor tijdelijk onderwijs aan huis (TOAH) moet je een aanvraag indienen bij de directeur en een medisch attest toevoegen.
- Bij langdurige ziekte of ongeval (niet-chronische ziekte)
- TOAH kan bij een niet-chronische ziekte pas worden georganiseerd na een afwezigheid van 21 opeenvolgende kalenderdagen (vakantieperiodes meegerekend).
- Je dient een aanvraag in bij de directeur. De aanvraag is vergezeld van een medisch attest waaruit blijkt dat je kind de school niet of minder dan halftijds kan bezoeken en dat je kind onderwijs mag krijgen.
- Je kind heeft recht op 4 lestijden TOAH per week. We beslissen in overleg met jou over het tijdstip en de eventuele spreiding van die lestijden.
- Je kind blijft recht hebben op TOAH als het na een ononderbroken afwezigheid van 21 kalenderdagen door ziekte of ongeval wekelijks minder dan 5 halve schooldagen aanwezig kan zijn op school. TOAH en onderwijs op school kan dan gecombineerd worden.
- Als de ziekteperiode wordt verlengd of als je kind binnen de 3 maanden hervalt, kan TOAH verlengd worden. De wachttijd van 21 opeenvolgende kalenderdagen hoeft niet meer doorlopen te worden. Je hoeft dan ook niet opnieuw een aanvraag in te dienen. Om de nieuwe afwezigheid te wettigen, is er wel een nieuw medisch attest nodig.
- Bij chronische ziekte
- Een chronische ziekte is een ziekte waarbij een continue of repetitieve behandeling van minstens 6 maanden noodzakelijk is (bijvoorbeeld nierpatiëntjes, astmapatiëntjes, …).
- Je dient een aanvraag in bij de directeur. De aanvraag is vergezeld van een medisch attest van een arts-specialist dat het chronische ziektebeeld bevestigt en waaruit blijkt dat je kind onderwijs mag krijgen.
- Je kind heeft recht op 4 lestijden TOAH na elke opgebouwde afwezigheid van 9 halve schooldagen. Die uren kunnen gedeeltelijk op school georganiseerd worden. We moeten daar dan samen akkoord mee gaan. TOAH vindt dan plaats buiten de normale schooluren, maar kan niet tijdens de middagpauze worden georganiseerd.
- De aanvraag en de medische vaststelling van de chronische ziekte blijft geldig voor de hele loopbaan van je kind op onze school. Je hoeft dat dus maar één keer aan onze school te bezorgen.
Je kind moet op 10 kilometer of minder van de school verblijven. Als je kind op een grotere afstand van de school verblijft, dan zijn we niet verplicht om TOAH te organiseren.
Als je kind aan bovenstaande voorwaarden voldoet, informeren we jou over de mogelijkheid van TOAH. Zodra de voorwaarden voor het verstrekken van TOAH vervuld zijn, kunnen we ermee van start gaan. We gaan dan op zoek naar een leraar om 4 lestijden per week onderwijs aan huis te geven. We maken afspraken met de TOAH-leraar om de lessen af te stemmen op de leerlingengroep van je kind. TOAH is gratis voor jou.
Wij kunnen in overleg met jou ook contact opnemen met de vzw Bednet (www.bednet.be). Dat biedt de mogelijkheid om gratis van thuis uit via een internetverbinding live deel te nemen aan de lessen. We maken dan samen met jou concrete afspraken over opvolging en evaluatie. Synchroon internetonderwijs kan gecombineerd worden met tijdelijk onderwijs aan huis.
Met vragen daarover kun je steeds terecht bij de directie.
Wat verwachten we van jou als ouder?
Als ouder heb je hoge verwachtingen voor de opleiding en opvoeding van je kind. Onze school zet zich elke dag in om dat engagement waar te maken, maar in ruil verwachten we wel je volle steun. Met deze engagementverklaring maken we wederzijdse afspraken. Zo weten we goed wat we van elkaar mogen verwachten. De afspraken gelden voor de hele periode dat je kind bij ons is ingeschreven.
Oudercontacten
Als ouder ben je eerste opvoedingsverantwoordelijke van je kind. Wij zijn partner in de opvoeding van je kind. Het is goed dat je zicht hebt op de werking van onze school.
Daarvoor plannen we bij het begin van elk schooljaar een ouderavond in de klas van je kind. Je kan er kennis maken met de leraar van je kind en met de manier van werken.
We organiseren regelmatig individuele oudercontacten. Bij het begin van elk schooljaar laten we je weten op welke data die plaatsvinden (zie onze schoolkalender). Wie niet op het oudercontact aanwezig kan zijn, kan een gesprek aanvragen op een ander moment.
Als je je zorgen maakt over je kind of vragen hebt over de aanpak, dan kun je op elk moment zelf een gesprek aanvragen met de klasleerkracht en/of zorgcoördinator.
We verwachten dat je je als ouder samen met ons engageert om nauw samen te werken rond de opvoeding van je kind en steeds ingaat op onze uitnodigingen tot oudercontact. Wij engageren ons om met je in gesprek te gaan over je zorgen en vragen over de evolutie van je kind.
Aanwezig zijn op school en op tijd komen
We vinden de aanwezigheid van je kind op school heel belangrijk. We verwachten dat je kind regelmatig en op tijd naar school komt. De aanwezigheid van je kind op school draagt bij tot een succesvolle schoolloopbaan van je kind.
We verwittigen jou als de afwezigheid van je kind niet gewettigd is. Indien nodig nemen we begeleidende maatregelen. De aanwezigheid van je kind op school heeft gevolgen voor het verkrijgen en behouden van de kleuter- en/of schooltoeslag (www.groeipakket.be), voor de toelating tot het lager onderwijs en voor het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
We moeten de afwezigheden van je kind doorgeven aan de overheid.
We vragen om je kind op tijd naar school te brengen en dat zowel in het kleuteronderwijs als in het lager onderwijs.
De school begint om 08.30 uur en eindigt om 15.30 uur . Kinderen die te laat toekomen, melden zich aan op het secretariaat. We verwachten dat je ons voor 09.00 uur verwittigt bij afwezigheid van je kind.
Het CLB waarmee we samenwerken, staat in voor de begeleiding bij problematische afwezigheden. Die begeleiding is verplicht. Als je niet ingaat op die begeleiding, melden we dat aan de overheid.
Je kunt steeds bij ons terecht in geval van problemen. We zullen samen naar de meest geschikte aanpak zoeken.
Individuele leerlingenbegeleiding
Onze school voert een beleid op leerlingenbegeleiding. Dat houdt onder meer in dat we gericht de evolutie van je kind volgen. Dat doen we door te werken met een leerlingendossier. Sommige kinderen hebben op bepaalde momenten nood aan gerichte individuele begeleiding. Andere kinderen hebben voortdurend nood aan individuele zorg.
Als je kind specifieke onderwijsbehoeften heeft, meld je dat aan de directeur. We gaan dan samen met jou na welke aanpassingen nodig en haalbaar zijn. We kunnen ook zelf aanpassingen voorstellen op basis van de vaststellingen in de loop van het schooljaar. Ook dan gaan we steeds eerst in overleg met jou. Welke maatregelen aan de orde zijn, hangt af van wat je kind nodig heeft en wat wij als school kunnen organiseren. We zijn verplicht om redelijke aanpassingen te voorzien als je kind daar nood aan heeft. Je kunt dit als ouder niet weigeren. We gaan wel met jou in overleg bekijken hoe we dit organiseren. Daarbij zullen we aangeven wat je van ons kunt verwachten en wat wij van jou verwachten. Weliswaar verwachten we dat je ingaat op onze vraag tot overleg en dat je de afspraken die we samen maken ook opvolgt en naleeft.
Onderwijstaal Nederlands
Niet alle ouders voeden hun kind op in het Nederlands en niet alle kinderen starten hun schoolloopbaan met dezelfde taalvaardigheid Nederlands.
Onze school voert een talenbeleid. Wij engageren ons ertoe kinderen te ondersteunen bij het leren van en het leren in het Nederlands. Van jou verwachten we dat je positief staat tegenover de onderwijstaal en tegenover de initiatieven die we als school nemen om de taalontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen (bv. taalintegratietraject voor kinderen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen). We vragen ook om kinderen in de vrije tijd te stimuleren bij het leren van het Nederlands. Vraag ons gerust naar informatie over plaatselijke initiatieven die je engagement daarbij kunnen helpen ondersteunen.
- Neutrale en open houding tegenover beide ouders
We bieden al onze leerlingen een luisterend oor. Aan kinderen van wie de ouders scheiden, wil de school extra zorg en aandacht geven.
De school is bij een echtscheiding geen betrokken partij. Wij willen ook in geen geval partij trekken voor één van beide ouders. Wij hopen dat ouders de echtscheidingszaak buiten de school houden. Beide ouders, samenlevend of niet, staan gezamenlijk in voor de opvoeding van hun kinderen. Zolang er geen uitspraak van de rechter is, houdt de school zich aan de afspraken gemaakt bij de inschrijving. Is er wel een vonnis of arrest, dan volgt de school de afspraken zoals opgelegd door de rechter.
- Afspraken rond informatiedoorstroom
We maken afspraken met ouders die niet meer samenleven, over de wijze van communicatie en informatiedoorstroming.
Via onze oudercommunicatie app ‘Gimme’ worden beide ouders tegelijk ingelicht over alles wat gaande is op school.
- Co-schoolschap is niet mogelijk
Om de verbondenheid met de klasgroep en de continuïteit van het leren te garanderen, kan je kind tijdens het schooljaar niet op twee plaatsen schoollopen. Wij moeten de inschrijving van een leerling weigeren als ouders hun kind tijdens het schooljaar afwisselend in verschillende scholen in- en uitschrijven.
- Overzicht kosten – bijdragelijst
In de bijdragelijst vind je een overzicht van de schoolkosten. Op die lijst staan zowel verplichte als niet-verplichte uitgaven.
Verplichte activiteiten zijn uitgaven die je moet maken. Niet-verplichte uitgaven zijn uitgaven voor zaken die je niet moet aankopen: maak je er gebruik van, dan moet je er wel voor betalen.
In de bijdragelijst staan voor sommige kosten vaste prijzen, voor andere kosten enkel richtprijzen. Dat laatste betekent dat het bedrag dat je moet betalen in de buurt van de richtprijs zal liggen: het kan iets meer zijn, maar ook iets minder.
De bijdragelijst werd besproken op de schoolraad.
Op basis van de geraamde gezondheidsindex van de maand maart 2023, pasten we de bedragen voor de maximumfactuur aan. De minder scherpe maximumfactuur bedraagt 520 EUR. De scherpe maximumfactuur voor het kleuteronderwijs bedraagt 55 EUR en het lager onderwijs bedraagt 105 EUR.
- Wijze van betaling
Je krijgt 10 maal per schooljaar een rekening via mail. We verwachten dat die rekening op tijd en volledig wordt betaald. Dat betekent binnen de 14 dagen na verzending van deze digitale factuur.
Ouders zijn, ongeacht hun burgerlijke staat, hoofdelijk gehouden tot het betalen van de schoolrekening. Dat betekent dat we beide ouders kunnen aanspreken om de volledige rekening te betalen. We kunnen dus niet ingaan op een vraag om de schoolrekening te splitsen. Als ouders het niet eens zijn over het betalen van de schoolrekening, bezorgen we jullie beiden een identieke schoolrekening. Zolang die rekening niet volledig betaald is, blijven beide ouders elk het volledige restbedrag verschuldigd, ongeacht de afspraken die ze met elkaar gemaakt hebben.
- Bij wie kun je terecht als je betalingsmoeilijkheden hebt?
Indien je problemen ondervindt met het betalen van de schoolrekening, kun je contact opnemen met de directie. We maken dan afspraken over een aangepaste betalingswijze. We verzekeren een discrete behandeling van je vraag.
Indien we vaststellen dat de schoolrekening geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft zonder dat er financiële problemen zijn of omdat de gemaakte afspraken niet worden nageleefd, zetten we verdere stappen. Ook dan zoeken we in eerste instantie in overleg naar een oplossing. Indien dat niet mogelijk blijkt, kunnen we overgaan tot het versturen van een dwingende herinneringsbrief (aangetekende ingebrekestelling). Vanaf dat moment kunnen we maximaal de wettelijke intrestvoet aanrekenen op het verschuldigde bedrag.
- Recupereren van kosten?
Wanneer je laattijdig hebt afgezegd voor een schoolactiviteit of als je kind op dat moment afwezig is, zullen we het deel van de kosten terugbetalen dat nog te recupereren is. Kosten die we al gemaakt hadden, kunnen we opnemen in de schoolrekening.
- Schoolraad
De schoolraad is een formeel participatieorgaan. Ze bestaat uit vertegenwoordigers van:
- ouders;
- personeel;
- de lokale gemeenschap.
De schoolraad telt een gelijk aantal vertegenwoordigers per geleding.
De schoolraad overlegt met het schoolbestuur. Ze kan het schoolbestuur ook schriftelijk adviseren. De schoolraad houdt je op de hoogte van haar standpunten en activiteiten en zal je in sommige gevallen ook consulteren.
De schoolraad wordt om de 4 jaar opnieuw samengesteld.
De leden van de ouder- en personeelsgeleding worden door middel van rechtstreekse verkiezingen aangeduid. De leden van de lokale gemeenschap worden vervolgens gekozen door de twee voornoemde geledingen.
- Ouderraad
Ouders kunnen vertegenwoordigd worden in de ouderraad. Scholen moeten een ouderraad oprichten wanneer ten minste 10 procent van de ouders (minstens 3 ouders) erom vraagt.
De ouderraad kan op vraag van de schoolraad schriftelijk advies uitbrengen, maar ook uit eigen beweging het schoolbestuur adviseren. De ouderraad houdt je op de hoogte van haar standpunten en activiteiten.
De ouderraad wordt om de 4 jaar opnieuw samengesteld.
In onze school is er geen ouderraad.
Wij respecteren de privacy van onze leerlingen, ouders en personeelsleden op (sociale) media.
Neem je deel aan (sociale) media van de school, dan verwachten we dat je ieders privacy respecteert. Ook verwachten we dat je je houdt aan de gedragsregels die wij samen met de participatieorganen op school hebben opgesteld.
Leerlingen, ouders en school vormen in de meest ideale situatie een sterke verbinding die ervoor zorgt dat talenten kunnen ontwikkelen, de totale persoonlijkheid de kans krijgt om zicht te vormen, elk individu zich breed kan ontwikkelen en dat we vreedzaam kunnen samenleven in een voortdurend veranderende samenleving. Digitalisering heeft ervoor gezorgd dat onderwijsprofessionals, leerlingen en ouders op elk moment mekaar kunnen contacteren.
Binnen de school gelden er afspraken over de communicatie tussen het schoolteam, de ouders (en leerlingen). Die zijn afgestemd op het afsprakenkader deconnectie dat een bijlage is van het arbeidsreglement van de personeelsleden.
Communicatie van de school naar de ouders
– Communicatie via mail en/of Gimme naar ouders. Vanuit de directie en personeelsleden wordt er enkel via mail en/of Gimme contact opgenomen met de ouders wanneer dit van wezenlijk belang is, persoonlijk op de persoon, klas, … gericht. Via mail worden geen boodschappen van buitenaf verstuurd. Zo weten de ouders dat wanneer er met hen contact opgenomen wordt vanuit de school, dat dit een noodzakelijk bericht betreft met een hoge prioriteit.
– Communicatie via agenda of heen- en weerschriftje/mapje naar ouders. Vanuit de directie en personeelsleden wordt er enkel persoonlijk via de agenda gecommuniceerd wanneer we de ouders niet hoogdringend tijdens de lestijden willen bereiken. We verwachten steeds dat een bericht in de agenda door de ouder(s)/voogd binnen de 24 uur afgetekend wordt als ‘gelezen’. Indien een bericht via de agenda een reactie vanuit de ouders/kinderen vraagt, dient dit duidelijk aangegeven te zijn. Een bericht in de agenda krijgt een hoge prioriteit.
– Telefonische communicatie naar ouders. Vanuit de directie en personeelsleden wordt er enkel telefonisch contact opgenomen met de ouders wanneer dit van wezenlijk belang en persoonlijk is. Zo weten ouders dat wanneer er met hen telefonisch contact opgenomen wordt vanuit de school, dat dit een noodzakelijk en vaak hoogdringend contact betreft met hoge prioriteit. Een telefonisch contact zal steeds via het telefoonnummer van de school gebeuren. Wij vragen aan onze leerkrachten hun Gsm-nummer privé te houden en de telefoon van de school te gebruiken. Enkel kleuterleerkrachten kunnen indien nodig beslissen om hun Gsm-nummer door te geven omdat een snel contact opportuun kan zijn door het werken met de jonge kinderen.
– Verbale communicatie aan de schoolpoort, in de klas, … zijn steeds mogelijk in de mate van het mogelijke. We noemen dit 1 minuut gesprekken. Niet omdat we de tijd afmeten tot maximaal 1 minuut, maar vooral om het open karakter duidelijk te maken. Een snelle vraag, een korte boodschap, … kunnen vanzelfsprekend, maar een langer gesprek hypothekeert de schoolorganisatie. Elke leerkracht en medewerker heeft immers binnen zijn beroepsopdracht verantwoordelijkheden die stipt dienen uitgevoerd te worden. Langere vragen zouden de beroepsopdrachten in het gedrang kunnen brengen. We laten immers niet graag onze kinderen/opdrachten/verantwoordelijkheden wachten. We vragen voor ‘langere’ gesprekken steeds een afspraak te maken (via een persoonlijk 1-minuut gesprekje, telefonisch of via mail).
– Communicatie van de boekentas (zoals briefwisseling, folders, uitnodigingen, …). Communicatie via de boekentas of briefwisseling impliceert dat er ruimte is om al dan niet te reageren. Op de brief zal steeds duidelijk opgenomen worden indien de school een reactie verwacht. Die reactie kan/mag enige dagen in beslag nemen. In de briefwisseling dient een uiterste datum opgenomen te worden indien er voor een bepaalde datum een reactie verwacht wordt. Via het aparte kanaal ‘Buitenschoolse info’ op Gimme, waar ouders vrij kunnen op aanmelden, worden de boodschappen van buitenaf meegegeven. Deze berichtgeving krijgt een lagere prioriteit. Prioriteit normaal.
– Schoolwebsite en onze Facebookpagina worden regelmatig geactualiseerd om zo voldoende info te bieden over onze schoolwerking. Bezoekers zijn vrij deze te bezoeken. Prioriteit laag.
– De school hanteert GEEN Whatsapp, Messenger of andere groepen of berichten. Deze communicatieplatformen worden niet ingezet of ondersteund. Er zal door leerkrachten en medewerkers dan ook niet gereageerd worden op dergelijke berichten/groepen.
Van een bericht van hoge prioriteit verwachten wij dat deze gelezen wordt binnen de 24 uur op het werkdagen. Indien een reactie noodzakelijk is, dan verwachten wij een reactie binnen de 48 uur. Van een bericht met normale prioriteit verwachten wij dat, indien aangegeven, deze opgevolgd wordt zoals gevraagd in de communicatie. Van een bericht met lage prioriteit verwachten wij niet dat ouders deze communicatie gestructureerd lezen. Wij gaan uit van de goodwill van ouders. Deze communicatie kan essentieel zijn en zal antwoorden bieden op vaak gestelde vragen.
Communicatie van de ouders naar de school
– Communicatie via mail vanuit ouders en kinderen aan leerkrachten. Van leerkrachten wordt verwacht dat zij binnen de 24 uur een bericht lezen en binnen de 48 uur voor een antwoord zorgen indien er uit de communicatie duidelijk kan worden opgemaakt dat een reactie noodzakelijk is. Tijdens de schooluren wordt er niet verwacht dat leerkrachten hun mails lezen. Dat impliceert dat de termijn van 24 uur en 48 uur pas ingaat na 15.30 uur op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Op woensdag gaat de termijn in om 12.10 uur. Op vrijdag na 19.00 uur en tijdens het weekend geldt deze termijn niet en kan een leerkracht zijn/haar mail ruim 48 uur negeren. Verder gaan we ervan uit dat een bericht m.b.t. de taken, lessen, … van uw kind voor 19.00 uur dient aan te komen bij de leerkracht. Elke communicatie na 19.00 uur is sowieso te laat om alsnog te kunnen worden opgenomen voor de volgende dag. Om 19.00 uur staat het elke medewerker vrij zijn/haar communicatiekanalen op te schorten tot de volgende werkdag.
– Communicatie via agenda, het heen- en weerschriftje/mapje of boekentas. Vanuit de ouders wordt er enkel persoonlijk via de agenda gecommuniceerd wanneer u de leerkracht hoogdringend tijdens de lestijden wil bereiken. We verwachten dat elke leerkracht in de voormiddag de agenda’s en/of heen- en weerschriftje/mapje controleert op berichten vanuit de ouder(s)/voogd. Deze berichten worden dus binnen de 24 uur gelezen. Op een bericht, welke duidelijk een reactie vraagt, wordt binnen de 48 uur een reactie gegeven door de leerkracht, medewerker of directeur.
– Telefonische communicatie vanuit de ouders. De school is, op schooldagen, nagenoeg 100% van de tijd telefonisch bereikbaar tijdens de lesuren: * 08.30 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag* 08.30 uur tot 12.30 uur op woensdag
Er kan echter maar 1 oproep tegelijk opgenomen worden. Mocht u niet meteen binnen geraken, gelieve dan even geduld te hebben, het even later opnieuw te proberen. De school is op schooldagen tevens bereikbaar voor- en naschools vanaf 07.00 uur tot 18.00 uur. U komt na de lestijdens echter terecht in de opvang. Meermaals bellen kan dan noodzakelijk zijn aangezien de permanentie niet steeds gewaarborgd kan worden. Op woensdagnamiddag is dit tot 14.00 uur. Wanneer u telefonisch contact opneemt met de school gaan wij ervan uit dat dit een noodzakelijk en vaak hoogdringend contact betreft met hoge prioriteit.
– Verbale communicaties aan de schoolpoort ter hoogte van het secretariaat zijn steeds mogelijk als er iemand op het secretariaat aanwezig is. Hiertoe zijn de werkuren van het secretariaat de leidraad. Na uw aanmelding bekijken we hoe we u het beste kunnen helpen.
– Persoonlijk gesprek kan steeds na het maken van een afspraak met de medewerkers of directeur..
– De school hanteert GEEN Whatsapp, Messenger of andere groepen of berichten. Deze communicatieplatformen worden niet ingezet of ondersteund. Er zal door de leerkrachten dan ook niet gereageerd worden op dergelijke berichten.
Gebruik van sociale media binnen een professionele context
De school hanteert het gebruik van Facebook, Gimme (ouderplatform) en de schoolwebsite. Het oudercomité van de school bericht ook via Facebook en Instagram. Zij doen dit vanuit hun eigen evenementen en organisatie uit eigen naam.
Sensibilisatie
– De school zorgt dat alle betrokken personeel en leerlingen over voldoende informatie en kennis beschikken, zoals voorgeschreven in het afsprakenkader, om om te gaan met de digitale communicatiemiddelen. – De personeelsleden en de leerlingen beschikken tijdens de openingsuren van de school over faciliteiten die hen toegang verschaffen tot de digitale communicatiemiddelen. – Bij het opmaken van communicaties hanteren we steeds volgende concepten:
o Communiceer kort en gestructureerd. Geen lange mails of opsommingen zonder bullets.
o Bundel boodschappen. Geen stroom aan berichten en rechtzettingen.
o Geef aan welke actie je verwacht van de ontvanger: lezen, een antwoord sturen of iets doen?
Wat verwachten we van je kind?
Het is belangrijk dat kleuters (leerplichtig of niet) regelmatig naar school komen. Het is in het belang van je kind om het elke dag naar school te sturen. Kinderen die lessen en activiteiten missen, lopen meer risico op achterstand. Zij worden ook minder goed opgenomen in de leerlingengroep.
De afwezigheidsgegevens van je kind worden doorgeven aan de overheid. Kleuters die onvoldoende dagen naar school komen, kunnen hun kleuter- en/of schooltoeslag verliezen en ook de toegang tot het lager onderwijs is afhankelijk van het aantal dagen dat je kind effectief kleuteronderwijs volgde.
We verwachten dan ook dat je de afwezigheid van je kind onmiddellijk aan ons meldt, liefst voor 09.00 uur. Ook als je eens door omstandigheden je kind niet op tijd kunt brengen, laat je dat zo snel mogelijk weten. Je meldt je dan aan op het secretariaat. Komt je kind meerdere keren te laat of is je kind al vaak afwezig geweest, dan kunnen we samen nagaan hoe we de participatie van je kind kunnen verhogen.
- Je kind is nog niet leerplichtig in het kleuteronderwijs
Leerlingen jonger dan 5 jaar kunnen niet onwettig afwezig zijn. Ze zijn niet onderworpen aan de leerplicht.
- Je kind is 5 jaar en leerplichtig in het kleuteronderwijs
Voor 5-jarige leerlingen in het kleuteronderwijs geldt een leerplicht van minstens 290 halve dagen aanwezigheid. Wij kunnen beslissen of een afwezigheid van een 5-jarige kleuter aanvaardbaar is of niet. Als de afwezigheid aanvaardbaar is, dan telt die mee voor het bereiken van de 290 halve dagen aanwezigheid in het kader van de leerplicht. Dat geldt niet voor de toelatingsvoorwaarden tot het lager onderwijs!
- Je kind is voltijds leerplichtig in het basisonderwijs
Voor leerlingen in het lager onderwijs en voor 6- en 7-jarige leerlingen in het kleuteronderwijs is de leerplicht voltijds. Zij zijn altijd aanwezig, behalve bij gewettigde afwezigheid.
Leerlingen jonger dan 5 jaar die vervroegd zijn ingestapt in het lager onderwijs zijn niet leerplichtig. Voor hen geldt echter wel dat ze altijd aanwezig moeten zijn, behalve bij gewettigde afwezigheden.
Gewettigde afwezigheden
Voor leerlingen in het lager onderwijs en voor 6- en 7-jarigen in het kleuteronderwijs gelden volgende gewettigde afwezigheden:
- Wegens ziekte
- Is je kind 4 opeenvolgende kalenderdagen ziek, zelfs als één of meer van die dagen geen schooldagen zijn (bv. weekend), dan is een medisch attest nodig.
- Is je kind (minder dan) 3 opeenvolgende kalenderdagen ziek, dan volstaat een briefje (handtekening + datum) dat je ons bezorgt. Zo’n briefje kun je maar 4 keer per schooljaar gebruiken. Een medisch attest is nodig als je al 4 keer een briefje hebt gebruikt.
- Is je kind chronisch ziek, neem dan contact op met ons en het CLB.
- Consultaties (zoals bijvoorbeeld een bezoek aan de tandarts) moeten zoveel mogelijk buiten de schooluren plaatsvinden.
Verwittig ons zo vlug mogelijk en bezorg het medisch attest of het briefje aan de klasleerkracht. Wij nemen contact op met het CLB bij twijfel over een medisch attest.
- Andere van rechtswege gewettigde afwezigheden
In volgende situaties kan je kind gewettigd afwezig zijn. Voor die afwezigheden is geen toestemming van de directie nodig. Je verwittigt de school wel vooraf. Je bezorgt ook een officieel document of een verklaring die de afwezigheid staaft.
- je kind woont de begrafenis of het huwelijk bij van een persoon die onder hetzelfde dak woont of van een bloed- of aanverwant. Het gaat hier enkel over de dag van de begrafenis zelf. Wanneer het bijwonen van de begrafenis een afwezigheid van meer dan één dag vraagt, bv. omdat het een begrafenis in het buitenland is, dan is voor die bijkomende dagen altijd een toestemming van de directie nodig.
- je kind woont een familieraad bij;
- je kind moet verschijnen voor de rechtbank (bv. om gehoord te worden);
- bij een maatregel die kadert in de bijzondere jeugdzorg en de jeugdbescherming;
- de school is door overmacht niet bereikbaar of toegankelijk;
- je kind viert een feestdag die hoort bij zijn geloof:
- Islamitische feesten:
het Suikerfeest (1 dag) en het Offerfeest (1 dag). - Joodse feesten:
het joods Nieuwjaar (2 dagen), de Grote Verzoendag (1 dag),het Loofhuttenfeest (2 dagen), het Slotfeest (2 laatste dagen), de Kleine Verzoendag (1 dag), het feest van Esther (1 dag), het Paasfeest (4 dagen), het Wekenfeest (2 dagen); - Orthodoxe feesten:
Paasmaandag, Hemelvaart en Pinksteren voor de jaren waarin het orthodox Paasfeest niet samenvalt met het katholieke Paasfeest.
- Islamitische feesten:
! De katholieke feestdagen zijn al vervat in de wettelijk vastgelegde schoolvakanties en vrije dagen. De protestants-evangelische en anglicaanse godsdienst hebben geen feestdagen die daarvan afwijken.
- je kind neemt actief deel aan sportieve manifestaties voor een individuele selectie of lidmaatschap van een vereniging als topsportbelofte. De afwezigheid kan maximaal 10 al dan niet gespreide halve schooldagen per schooljaar bedragen. Het gaat niet over het bijwonen van een training, maar wel het kunnen deelnemen aan wedstrijden/tornooien of stages waarvoor je kind (als lid van een unisportfederatie) geselecteerd is. De unisportfederatie moet een document afleveren waaruit blijkt dat je kind effectief geselecteerd is als topsportbelofte. Dat document is geldig voor één schooljaar en moet eventueel elk schooljaar opnieuw verlengd worden.
- Afwezigheden wegens een preventieve schorsing, een tijdelijke of definitieve uitsluiting
De afwezigheid van je kind wegens een preventieve schorsing, een tijdelijke of definitieve uitsluiting is gewettigd. Je kind wordt als gewettigd afwezig beschouwd, ongeacht of je kind wel of niet door ons wordt opgevangen.
- Afwezigheden waarvoor de toestemming van de directie nodig is
Soms kan je kind om een andere reden afwezig zijn. Je bespreekt dat op voorhand met de directie. Voor die afwezigheden is een toestemming van de directie nodig. Soms zijn er ook extra voorwaarden nodig. Het gaat om een afwezigheid wegens:
- persoonlijke redenen;
- het rouwen bij een overlijden;
- het actief deelnemen in het kader van een individuele selectie of lidmaatschap van een vereniging of culturele en/of sportieve manifestaties (andere dan de 10 halve schooldagen waarop topsportbeloften recht hebben);
- school-externe interventies;
- trainingen voor topsport in de sporten tennis, zwemmen en gymnastiek (voor maximaal 6 lestijden per week, verplaatsingen inbegrepen);
- Revalidatie/logopedie tijdens de lestijden;
- het vergezellen van ouders tijdens hun verplaatsingen als binnenschippers, kermis- en circusexploitanten en -artiesten en woonwagenbewoners (de zogenaamde ’trekperiodes’).
Opgelet: Wij kunnen geen toestemming geven om vroeger op vakantie te vertrekken of later uit vakantie terug te keren. Volgens de leerplicht moet je kind naar school gaan van 1 september tot en met 30 juni.
- Problematische afwezigheden
Alle afwezigheden die niet van rechtswege of door de school zijn gewettigd, zijn te beschouwen als problematische afwezigheden. Wij zullen je onmiddellijk contacteren bij elke problematische afwezigheid van je kind.
Vanaf 5 halve dagen problematische afwezigheden contacteren wij het CLB. Samen werken wij rond de begeleiding van je kind. We nodigen je in dat geval uit voor een gesprek.
Kinderen kunnen vertegenwoordigd worden in de leerlingenraad. Een leerlingenraad is verplicht als 10 procent van de leerlingen uit de leeftijdsgroep 11 tot 13 jaar (minstens 3 leerlingen) erom vraagt.
In onze school wordt de leerlingeraad samengesteld via verkiezingen. Elke leerling kan zich kandidaat stellen en mag stemmen.
De stem van je kind telt
- Kleding
Wij verwachten dat alle leerlingen zich netjes kleden. Buitensporigheden kunnen door de directie en leerkrachten verboden worden.
Sportschoenen zijn geschikt voor sportactiviteiten. Het is medisch niet verantwoord om steeds sportschoenen of rubberlaarzen te dragen.
Wat niet is toegelaten: make-up, hoofddeksels in de klas.
Tijdens de lessen lichamelijke opvoeding houden de leerlingen zich aan het voorgeschreven turnuniform. Bij andere sportactiviteiten dragen zij gemakkelijke, sportieve kledij.
- Persoonlijke bezittingen
Om zo weinig mogelijk de aandacht af te leiden van de essentie van het schoolgebeuren, worden voorwerpen vreemd aan het schoolleven (luxespulletjes en gevaarlijk, kwetsbaar of elektronisch speelgoed, waardevolle voorwerpen …) thuisgelaten.
Verboden op de speelplaats en in het gebouw:
– multimedia-apparatuur
– wapens en voorwerpen die als wapen kunnen gebruikt worden (zelfs ook speelgoedwapens)
– juwelen (niet verzekerd)
– GSM (is wel nuttig voor kinderen die alleen naar school komen, maar eens op school wordt de GSM uitgeschakeld en in de klas afgegeven)
– geld
- Gezondheid en milieu op school
Om het (leef)milieu voor iedereen op school aangenaam te houden is het nodig milieubewust te leven. Daarom wordt in de klassen, in de speeltuin, op de speelplaats, in de eetzaal, steeds opgeruimd. Het schoolmateriaal wordt met respect behandeld.
Ook voor de school is het sorteren en voorkomen van afval geen vrijblijvende aangelegenheid. Volgende fracties worden gescheiden ingezameld: papier en karton, PMD, glas, batterijen en groenten- en fruitafval.
Kinderen die moedwillig afval laten vallen op de speelplaats of elders in de school, worden gesanctioneerd.
Aan de ouders vragen wij expliciet om hun kinderen boterhammendozen, koek- en fruitdozen en hervulbare drinkflessen te gebruiken. Gelieve deze heel duidelijk te naamtekenen.
- Eerbied voor materiaal
Je kind mag alle leerboeken, schriften en andere materialen gratis gebruiken zowel op school als thuis. Jij en je kind engageren zich om zorgzaam om te gaan met het schoolmateriaal.
Stellen wij vast dat het materiaal opzettelijk wordt beschadigd of meermaals verloren gaat, dan kunnen wij de gemaakte kosten voor de aankoop van nieuw materiaal aanrekenen.
Kinderen maken nu en dan fouten. Dat is eigen aan het groeiproces van elk kind. Kinderen kunnen leren uit de fouten die ze maken. Onze school wil hierop inzetten door dialoog en herstel alle kansen te geven. In overleg met de betrokkenen gaan we op zoek naar een gepaste maatregel of een mogelijke oplossing. Op die manier kunnen kinderen mee de verantwoordelijkheid nemen om een oplossing te zoeken voor het conflict of om hun fout goed te maken. Hiermee sluiten we als school tuchtmaatregelen niet uit. Het betekent wel dat we heel bewust ervoor kiezen om in bepaalde gevallen een tuchtmaatregel op te leggen.
- Gedragsregels en afspraken rond pesten + begeleidende maatregelen
De school hanteert hiervoor het vierlademodel met 4 duidelijke zones van leefregels en de hieraan gekoppelde mogelijke maatregelen en signalen.
Code groen: minder ernstig, éénmalig
Code blauw: minder ernstig, frequent
Code geel: ernstig, éénmalig
Code rood: ernstig, frequent
Dit model biedt ons een duidelijk objectief kader om de ernst van overtredingen te bepalen.
Het doel van ons vierlademodel is om leerlingen met een positieve en consequente aanpak gewenst gedrag aan te leren. Het basisprincipe van het vierlademodel is systematisch de aandacht vestigen op overtredingen als vorm van preventie. Het zorgt voor een basisklimaat van rust en orde voor onze kinderen.
Een maatregel wordt toegepast bij elke overtreding om het storende gedrag om te buigen naar positief gedrag.
Het uitgangspunt in de relatie tussen leerling en leerkracht moet herstelgericht zijn. We streven een relatie van respect en vertrouwen tussen leerling en leerkracht na.
Herstel
Vanuit een cultuur van verbondenheid wil de school bij een conflict op de eerste plaats inzetten op herstel. We nodigen de betrokkenen uit om na te denken over wat er is gebeurd en om hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Een herstelgerichte maatregel kan zijn:
- een herstelgesprek tussen de betrokkenen;
- een herstelcirkel op het niveau van de leerlingengroep;
- een bemiddelingsgesprek;
- no blame-methode bij een pestproblematiek;
- een herstelgericht groepsoverleg (HERGO).
HERGO is een gesprek tussen de betrokken leerlingen, in het bijzijn van bijvoorbeeld ouders of vertrouwensfiguren, onder leiding van een onafhankelijk persoon. Tijdens dit groepsoverleg zoekt iedereen samen naar een oplossing voor wat zich heeft voorgedaan. De directeur kan een tuchtprocedure uitstellen om dit groepsoverleg te laten plaatsvinden. De directeur brengt je dan per brief op de hoogte.
- Ordemaatregelen
Wanneer je kind de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan door elk personeelslid van de school een ordemaatregel genomen worden. Tijdens een ordemaatregel blijft je kind op school aanwezig.
Een ordemaatregel kan onder andere zijn:
- een verwittiging in de agenda;
- een strafwerk;
- een specifieke opdracht;
- een tijdelijke verwijdering uit de les met aanmelding bij de directeur.
Tegen een ordemaatregel is er geen beroep mogelijk.
- Tuchtmaatregelen
Let op: wanneer we spreken over directie, hebben we het over de directeur of zijn afgevaardigde.
Wanneer het gedrag van je kind de goede werking van de school ernstig verstoort of de veiligheid en integriteit van zichzelf, medeleerlingen, personeelsleden of anderen belemmert, dan kan de directie een tuchtmaatregel nemen. Een tuchtmaatregel kan enkel toegepast worden op een leerling in het lager onderwijs.
Mogelijke tuchtmaatregelen zijn:
- een tijdelijke uitsluiting van minimaal één schooldag en maximaal 15 opeenvolgende schooldagen;
- een definitieve uitsluiting.
Preventieve schorsing als bewarende maatregel
In uitzonderlijke situaties kan de directie in het kader van een tuchtprocedure beslissen om je kind preventief te schorsen. Die bewarende maatregel dient om de leefregels te handhaven én om te kunnen nagaan of een tuchtsanctie aangewezen is.
De beslissing tot preventieve schorsing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan jou meegedeeld. De directie bevestigt die beslissing in de brief waarmee de tuchtprocedure wordt opgestart. De preventieve schorsing kan onmiddellijk ingaan en duurt in principe niet langer dan 5 opeenvolgende schooldagen. Uitzonderlijk kan die periode eenmalig met 5 opeenvolgende schooldagen verlengd worden, als door externe factoren het tuchtonderzoek niet binnen die eerste periode kan worden afgerond. De directie motiveert die beslissing.
Procedure tot tijdelijke en definitieve uitsluiting
Let op: wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Bij het nemen van een beslissing tot tijdelijke of definitieve uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd:
- De directie wint het advies van de klassenraad in en stelt een tuchtdossier samen. Bij een definitieve uitsluiting wordt de klassenraad uitgebreid met een vertegenwoordiger van het CLB die een adviserende stem heeft.
- Jij en je kind worden per aangetekende brief uitgenodigd voor een gesprek met de directie. Je kunt worden bijgestaan door een vertrouwenspersoon. Een personeelslid van de school of van het CLB kan bij een tuchtprocedure niet optreden als vertrouwenspersoon. Het gesprek zelf vindt ten vroegste plaats op de 4de dag na verzending van de brief.
Het tuchtverhoor vindt altijd fysiek plaats op school tenzij het omwille van veiligheidsredenen niet mogelijk is.
- Voorafgaand aan het gesprek hebben jij, je kind en eventueel jullie vertrouwenspersoon het recht om het tuchtdossier, met inbegrip van het advies van de klassenraad, in te kijken.
- Na het gesprek brengt de directie jou binnen een termijn van 5 dagen met een aangetekende brief op de hoogte van zijn beslissing. In die brief staat een motivering van de beslissing en de ingangsdatum van de tuchtmaatregel. Bij een definitieve uitsluiting vermeldt de beslissing de beroepsmogelijkheden.
Bij een definitieve uitsluiting zoeken we samen met het CLB naar een nieuwe school. Als je geen inspanningen doet om je kind in een andere school in te schrijven, krijgt de definitieve uitsluiting effectief uitwerking na 1 maand, waarbij vakantieperiodes tussen 1 september en 30 juni niet zijn meegerekend. Jij moet er dan op toezien dat je kind aan de leerplicht voldoet. Wij kunnen de inschrijving van je kind weigeren als je kind het huidige, het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar definitief werd uitgesloten op onze school.
Opvang op school bij preventieve schorsing en (tijdelijke en definitieve) uitsluiting.
Wanneer je kind tijdens een tuchtprocedure preventief geschorst wordt of na de tuchtprocedure tijdelijk wordt uitgesloten, is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de lessen of activiteiten van zijn leerlingengroep. De directie kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor onze school. Die beslissing motiveren we dan schriftelijk aan jou.
Bij een definitieve uitsluiting heb je 1 maand de tijd om je kind in een andere school in te schrijven. In afwachting van de inschrijving is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de activiteiten van zijn leerlingengroep. De directie kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor onze school. Die beslissing motiveren we dan schriftelijk aan jou.
- Beroepsprocedure definitieve uitsluiting
Let op: wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Je kunt tegen de beslissing tot definitieve uitsluiting beroep aantekenen. De procedure gaat als volgt:
- Je dient met een aangetekende brief beroep in bij de voorzitter van het schoolbestuur:
Voorzitter Yvan Stassijns
Vzw Vrije Basisschool Sint-Macharius
Wegvoeringstraat 1
9270 Laarne
of
Wanneer de school open is, kan je het beroep bij het schoolbestuur op school persoonlijk afgeven. Je krijgt dan een bewijs van ontvangst dat aantoont op welke datum je het hebt ingediend. De school geeft het beroep daarna door aan het schoolbestuur.
De aangetekende brief moet ten laatste verstuurd worden op de 5de dag nadat de beslissing van de definitieve uitsluiting van je kind werd ontvangen. Er is dus een termijn van 5 dagen. De aangetekende brief met het bericht van de definitieve uitsluiting wordt geacht de 3de dag na verzending te zijn ontvangen. De poststempel geldt als bewijs, zowel voor de verzending als voor de ontvangst. Dat geldt ook als je ervoor kiest om het beroep persoonlijk af te geven op school.
Let op: als het beroep te laat wordt verstuurd of afgegeven, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
Het beroep bij het schoolbestuur moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- het beroep is gedateerd en ondertekend;
- Het beroep is ofwel per aangetekende brief verstuurd, ofwel op school afgegeven (met bewijs van ontvangst).
Let op: als het beroep niet aan de voorwaarden voldoet, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
We verwachten ook dat het beroep de redenen aangeeft waarom de definitieve uitsluiting betwist wordt. Daarbij kunnen overtuigingsstukken toegevoegd worden.
- Wanneer het schoolbestuur een beroep ontvangt, zal het schoolbestuur of zijn afgevaardigde een beroepscommissie samenstellen. In de beroepscommissie zitten zowel personen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn als personen die dat niet zijn. Het gaat om een onafhankelijke commissie die je klacht grondig onderzoekt. De persoon die de definitieve uitsluiting heeft uitgesproken, maakt nooit deel uit van de beroepscommissie, maar wordt wel gehoord.
- De beroepscommissie nodigt jou en je kind uit voor een gesprek. Je kunt je daarbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. In de brief met de uitnodiging staat wie de leden van de beroepscommissie zijn. De samenstelling blijft ongewijzigd tijdens de verdere procedure, tenzij het door ziekte, overmacht of onverenigbaarheid noodzakelijk zou zijn om een plaatsvervanger aan te duiden.
Vóór de zitting kun je het tuchtdossier opnieuw inkijken.
Het gesprek gebeurt ten laatste 10 dagen nadat het schoolbestuur het beroep heeft ontvangen. Het is enkel mogelijk om een gesprek te verzetten bij gewettigde reden of overmacht. De schoolvakanties schorten de termijn van 10 dagen op. Dat betekent dat schoolvakanties niet meetellen bij het berekenen van de termijn. De zitting van de beroepscommissie kan wel tijdens een schoolvakantie plaatsvinden.
- De beroepscommissie streeft in haar zitting naar een consensus. Wanneer het toch tot een stemming komt, heeft de groep van personen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn even veel stemmen als de groep van personen die dat niet zijn. De voorzitter is niet verbonden aan de school of het schoolbestuur. Wanneer er bij een stemming evenveel stemmen voor als tegen zijn, geeft zijn stem de doorslag.
- De beroepscommissie zal ofwel het beroep als onontvankelijk afwijzen, ofwel de definitieve uitsluiting bevestigen of vernietigen. De voorzitter van de beroepscommissie deelt de gemotiveerde beslissing binnen een termijn van 5 dagen met een aangetekende brief mee. De beslissing is bindend voor alle partijen.
Het beroep schort de uitvoering van de beslissing tot definitieve uitsluiting niet op. Dat betekent dat ook tijdens de beroepsprocedure de tuchtmaatregel van kracht blijft.
- Beroepsprocedure niet-uitreiken getuigschrift basisonderwijs
Indien je niet akkoord gaat met het niet-toekennen van het getuigschrift basisonderwijs, kun je beroep instellen. De beroepsprocedure lichten we hieronder toe.
Let op:
- Wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
- Wanneer we spreken over directie, hebben we het over de directeur of zijn afgevaardigde.
- Je vraagt binnen 3 dagen na ontvangst van de beslissing tot het niet uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs, een overleg aan bij de directie. Dat gesprek is niet hetzelfde als het oudercontact. Je moet dat gesprek schriftelijk aanvragen. Je krijgt een uitnodiging die de afspraak bevestigt. Let op: als het gesprek na het verstrijken van de termijn wordt aangevraagd, kunnen we niet meer op die vraag ingaan.
- Dat verplicht overleg met de directie vindt plaats ten laatste de 6de dag na de dag waarop je de beslissing hebt ontvangen dat het getuigschrift niet wordt uitgereikt aan je kind. Tijdens dat gesprek krijg je de kans om je bezwaren te uiten. Dit gesprek vindt altijd fysiek plaats op school, met uitzondering vanwege veiligheidsredenen. De directie verduidelijkt via het dossier van je kind op basis van welke gegevens de klassenraad zijn beslissing heeft genomen. We maken een verslag van dat overleg.
- De directie deelt het resultaat van dat overleg met een aangetekende brief aan je mee. Er zijn twee mogelijkheden:
- De directie vindt dat je argumenten geen nieuwe bijeenkomst van de klassenraad rechtvaardigen;
- De directie vindt dat je argumenten het overwegen waard zijn. In dat geval roept ze de klassenraad zo snel mogelijk samen om de betwiste beslissing opnieuw te overwegen. Je ontvangt per aangetekende brief het resultaat van die vergadering.
- Als je het niet eens bent met de beslissing van de directie of de beslissing van de nieuwe klassenraad, dan kun je beroep indienen bij de voorzitter van het schoolbestuur. Dat kan via aangetekende brief:
Voorzitter Yvan Stassijns
vzw Vrije Basisschool Sint-Macharius
Wegvoeringstraat 1
9270 Laarne
of
Wanneer de school open is, kun je het beroep bij het schoolbestuur op school persoonlijk afgeven. Je krijgt dan een bewijs van ontvangst dat aantoont op welke datum je het hebt ingediend. Wij geven het beroep daarna door aan het schoolbestuur.
- Je hebt daarvoor een termijn van 3 dagen. Die begint te lopen de dag nadat je de aangetekende brief van de school ontvangt. De aangetekende brief met één van de twee mogelijke beslissingen (zie punt 3) wordt geacht de 3de dag na verzending te zijn ontvangen. De poststempel geldt als bewijs, zowel voor de verzending als voor de ontvangst. Dat geldt ook als je ervoor kiest om het beroep persoonlijk af te geven op school.
Let op: als het beroep te laat verstuurd of afgegeven, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
Het beroep bij het schoolbestuur moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- het beroep is gedateerd en ondertekend;
- Het beroep is ofwel per aangetekende brief verstuurd, ofwel op school afgegeven (met bewijs van ontvangst).
Let op: als het beroep niet aan de voorwaarden voldoet, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
We verwachten ook dat het beroep de redenen aangeeft waarom het niet uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs betwist wordt. Daarbij kunnen overtuigingsstukken toegevoegd worden.
- Wanneer het schoolbestuur een beroep ontvangt, zal het schoolbestuur of zijn afgevaardigde een beroepscommissie samenstellen. In de beroepscommissie zitten zowel personen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn, als personen die dat niet zijn. Het gaat om een onafhankelijke commissie die je klacht grondig zal onderzoeken.
- De beroepscommissie zal jou en je kind uitnodigen voor een gesprek. Je kunt je daarbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. De periode waarin de beroepscommissie kan samenkomen, vind je in Klik of tik om tekst in te voeren.. Het is enkel mogelijk om een gesprek te verzetten bij gewettigde reden of overmacht. In de brief met de uitnodiging staat wie de leden van de beroepscommissie zijn. Deze samenstelling blijft ongewijzigd tijdens de verdere procedure, tenzij het door ziekte, overmacht of onverenigbaarheid noodzakelijk zou zijn om een plaatsvervanger aan te duiden.
- De beroepscommissie streeft in zijn zitting naar een consensus. Wanneer het toch tot een stemming komt, heeft de groep van personen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn even veel stemmen als de groep van personen die dat niet zijn. De voorzitter is niet verbonden aan de school of het schoolbestuur. Wanneer er bij een stemming evenveel stemmen voor als tegen zijn, geeft zijn stem de doorslag.
- De beroepscommissie zal het beroep als onontvankelijk afwijzen, de betwiste beslissing bevestigen of het getuigschrift basisonderwijs toekennen. Het resultaat van het beroep wordt uiterlijk op 15 september via een aangetekende brief door de voorzitter van de beroepscommissie aan jou ter kennis gebracht.
- Klachtencommissie
Wanneer je ontevreden bent met beslissingen, handelingen of gedragingen van ons schoolbestuur of zijn personeelsleden, of met het ontbreken van bepaalde beslissingen of handelingen, dan kun je contact opnemen met Klachtencommissie Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Vanaf schooljaar 2023-2024 is er eveneens de optie om klachten in te dienen via https://klachten.katholiekonderwijs.vlaanderen/ Op deze website kunnen leerlingen en/of ouders klachten indienen op een katholieke school. De optie om per brief klachten in te dienen, blijft bestaan.
Samen met jou zoeken we dan naar een oplossing. Als dat wenselijk is, kunnen we in onderling overleg een beroep doen op een professionele conflictbemiddelaar om via bemiddeling tot een oplossing te komen.
Als die informele behandeling niet tot een oplossing leidt, dan kun je je klacht in een volgende fase voorleggen aan de Klachtencommissie. Die commissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen behandelt klachten van leerlingen en ouders over gedragingen en beslissingen dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van/door hun schoolbestuur. Voor het indienen van een klacht moet je een brief sturen naar het secretariaat van de Klachtencommissie. Het correspondentieadres is:
Klachtencommissie Katholiek Onderwijs Vlaanderen
t.a.v. de voorzitter van de Klachtencommissie
Guimardstraat 1
1040 Brussel
Je kunt je klacht ook indienen per e-mail (klachten@katholiekonderwijs.vlaanderen) of via het contactformulier op de website van de Klachtencommissie (pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/klachtenregeling).
De commissie zal de klacht enkel inhoudelijk behandelen als ze ontvankelijk is. Dat wil zeggen als ze aan de volgende voorwaarden voldoet:
- De klacht moet betrekking hebben op feiten die niet langer dan 6 maanden geleden hebben plaatsgevonden. We rekenen vanaf de laatste gebeurtenis waarop de klacht betrekking heeft.
- De klacht mag niet anoniem zijn. Omdat de Klachtencommissie een klacht steeds onbevooroordeeld en objectief behandelt, betrekt ze alle partijen, dus ook het schoolbestuur.
- De klacht mag niet gaan over een feit of feiten die de Klachtencommissie al heeft behandeld.
- De klacht moet eerst aan het schoolbestuur zijn voorgelegd. De ouders moeten hun klacht ten minste hebben besproken met de contactpersoon die hierboven staat vermeld én het schoolbestuur de kans hebben gegeven om zelf op de klacht in te gaan.
- De klacht moet binnen de bevoegdheid van de Klachtencommissie vallen. De volgende zaken vallen niet onder haar bevoegdheid:
- klachten over feiten die het voorwerp uitmaken van een gerechtelijke procedure (bv. een misdrijf);
- klachten die betrekking hebben op het algemeen beleid van de overheid of op de geldende decreten, besluiten, ministeriële omzendbrieven of reglementen;
- klachten die uitsluitend betrekking hebben op de door het schoolbestuur al dan niet genomen maatregelen in het kader van zijn ontslag-, evaluatie-, of tuchtbevoegdheid t.a.v. personeelsleden;
- klachten waarvoor al een specifieke regeling en/of behandelende instantie bestaat (bv. over inschrijvingen, de bijdrageregeling, de definitieve uitsluiting, een evaluatiebeslissing, …).
Het verloop van de procedure bij de Klachtencommissie vind je in het huishoudelijk reglement.
De Klachtencommissie kan een klacht enkel beoordelen. Zij kan het schoolbestuur een advies bezorgen, maar geen bindende beslissingen nemen. De uitkomst van de klachtenregeling heeft dan ook geen juridisch effect. De eindverantwoordelijkheid ligt steeds bij het schoolbestuur. Tegen een advies van de Klachtencommissie kan niet in beroep worden gegaan.
Bij een klacht verwachten we van alle betrokkenen de nodige discretie en sereniteit.
- Commissie inzake leerlingenrechten
Bij een niet-gerealiseerde of ontbonden inschrijving van een kind kun je klacht indienen bij de Commissie inzake Leerlingenrechten (www.agodi.be/commissie-inzake-leerlingenrechten).
- Commissie inzake zorgvuldig bestuur
Klachten die gaan over de principes van zorgvuldig bestuur kunnen worden ingediend bij de Commissie inzake Zorgvuldig bestuur (www.agodi.be/commissie-zorgvuldig-bestuur). Zorgvuldig bestuur betekent dat scholen zich in de dagelijkse werking aan een aantal principes moeten houden (onder andere kosteloosheid, eerlijke concurrentie, verbod op politieke activiteiten, handelsactiviteiten, reclame en sponsoring).